Condividi:

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on whatsapp
Share on telegram
Share on email

Esplora:

ART LOBBY EUROPE .

Movimiento político para la promoción de la creación artística en Europa, haciendo lobby para fomentar la creación genuina de arte en Europa

Una sentencia amarga
Nunca se ha creado tanto dinero en Europa como hoy en día. Los bancos centrales inundan el mundo con miles de billones de euros o dólares, a pesar de que no estén basados en el valor de la producción. Especialmente en la saturación productiva de las economías de Europa, esta es una forma muy arbitraria de crear riqueza que requiere posteriormente del pago de un interés. La producción, entonces, va perdiendo, más y más su calidad y su valor.
Promoviendo un arte kitsch y barato, el sector artístico oficial ejemplifica perfectamente la quintaesencia de la economía actual.
El valor de las Bellas Artes para la Economía Europea.
Desde tiempos pasados, Europa se ha definido por su producción artística: música, literatura, artes pictóricas, etc. Ésta alcanzó su máxima calidad a través de la unión activa de generaciones de artistas y sus promotores financieros: ¡el exceso de dinero en Europa se utilizó para crear una producción artística genuina y duradera en el tiempo!
Europa ha creado su identidad no a través de las hamburguesas de queso y sus proyectos de construcción de infraestructuras sino a través de la construcción de bellos templos, catedrales, pinturas de Venecia y Amberes y de la música de Bach y Tschaiovski interpretada en las refinadas salas de conciertos del siglo XIX.
Una economía desarrollada produce y vende lujo en forma de “arte” en un sentido amplio de la palabra. Y los productos de lujo no son más que materiales preciosos ensamblados de una manera refinada para expresar una idea, sirviendo de identidad a los individuos y sus comunidades. ¡Esto ha forjado y formado la identidad de Europa a lo largo del tiempo!
Un coche super caro o una motocicleta no sirve solamente para transportarnos sino que sirve para aumentar el prestigio social. ¿Es el conductor, en su fantasía, un San Jorge con su casco rescatando a su damisela en apuros?
Los artistas europeos a través de los siglos han creado una imaginería para representar seductora y visiblemente aquellos aspectos intangibles y asociaciones mentales ¡que venden nuestros productos industriales ahora!
Algunas cuestiones finales

Los políticos europeos fingen que no existe dinero para el arte. Esto es mentira:
– El Banco Central Europeo ha creado 5.000 billones de Euros desde 2007 a 2011.
– Un embajador italiano gana más de 20.000 euros al mes mientas su país está técnicamente en la bancarrota (135% de deuda)
– El burócrata más barato de Bruselas cuesta 4.000 euros al mes al contribuyente.
¿Así que no hay dinero para el arte?
¿Por qué deberían los artistas europeos aceptar estas condiciones miserables de pobreza y precariedad? ¿Qué hace que el trabajo de los artistas sea menos valioso que el de un banquero especulador o un trabajador de la industria automovilística?
¿Por qué deberían ceder a la falsificación del negocio del arte y la burocracia cultural?
¿Por qué no luchan contra la libertad de expresión?
Creemos que es el momento de insistir en conseguir unos apropiados medios financieros para la producción artística.
Si los miembros de la Unión Europea garantizan 1.000 euros al mes para 10.000 artistas, los costes anuales sumarían solamente 120 millones de euros. Nada comparado con el presupuesto del Estado alemán (300 billones de euros), la República Checa (60 billones), etc.
Europa requiere medios financieros para proyectos, educación pública, foros de presentaciones libres y debates. Foros en los que los artistas convenzan al gran público de la utilidad de su trabajo e iniciar un debate público sobre el futuro de Europa a través de las Bellas Artes.

¡ALE propone  operar en este sentido!
Líneas de conducta política y estrategia de ALE
El movimiento para un arte europeo (ALE) elevará su posición a todos los niveles de toma de decisiones políticas. ALE participará en debates públicos, dará preferencia a partidos para las elecciones y, por qué no, presentará a sus propios candidatos. Especialmente para las elecciones del Parlamento Europeo, que puede ser una cuestión a tener en cuenta, ya que no existen barreras para los pequeños partidos. Parece razonable que esto podrá convencer a una pequeña elite cultural de digamos el 2% para tener acceso a ciertos parlamentos. Este 2% puede decidir sobre unas elecciones o incluso un gobierno.

ALE trabaja en tres direcciones:
– la lucha por la financiación decente de la creación artística europea
– la lucha sobre toda clase de corrupción o nepotismo
– la promoción de un intercambio europeo de arte y artistas
Organización
ALE  trabaja en todos los niveles europeos políticos a través de burós responsables:
Esto es:
– el Buró Europeo, responsable de las acciones de la Unión Europea y la coordinación.
– Burós nacionales
– Burós regionales
– Burós locales / municipales en los diferentes países de la Unión Europea
Cada activista cultural está invitado a participar desde un punto de vista consensuado. Una vez que se le atribuye una función de responsabilidad en un aspecto de su elección, es libre de determinar la organización y la acción de acuerdo con estos tres aspectos mencionados.
Él está validado por el Buró europeo por un año.
Se designará una página web para permitir el flujo de información y la comunicación de los participantes.
El movimiento está creado para albergar una pequeña elite de activistas culturales motivados, no es una organización de masas. ¡En cualquier caso, puede incrementarse y fortalecerse con el tiempo, de acuerdo con el desarrollo de la sociedad europea!

Praga,  3.8. 2014-08-03
Chris Herdel de Holesowitz

* * *

A statement

Never  was there so much  money created in Europe as nowadays.  The central banks

flood the world with thousands of  billions of Euro or Dollars regardless of any kind of value production.  Especially in Europe’ s saturated  economies production serves preponderantly to reincarnate the interest of this arbitrarily created  money wealth.  Production hence becomes more  and more void of quality,  void of value, void of art.

The contemporary fine art sector  exemplifies perfectly  the quintessence of present  economics

The  value  of  the  fine arts for the European economy

Since primeval times Europe  is  defined  by its  art production:   music, literature, pictorial arts, etc.  came to  highest  quality  through the  joint action of  generations of artists and financiers:  the  excess money in Europe  was used  for  art production!

Europe draws its identity not from Cheeseburgers and infrastructure projects but through  the  beauty of its temples, cathedrals, paintings from Venice and Antwerp,  the music of  Bach and  Tschaikovskj  performed in our precious concert halls of the 19th  century.

A developed  economy produces and sells luxuries mostly in form of  “art”. 

These artful products of luxury are nothing more then precious materials assembled in a refined manner to express an idea serving the identity of individuals and communities.

As an example, an over-motorised car, or a motorcycle does not much serve the purpose of transportation but far more the purpose of social prestige. The driver of a motorcycle becomes a kind of  St. George with his helmet and blinking armour.

 From  the industrial  trash  production nothing is  left  after  few years but  environmental destruction.   From art production  society  can make a living for centuries!

Financial questions

However  European  politicians pretend there is no money for art.   This ist  untrue as

-the European Central Bank alone created 5.000 billions of Euros in the period from 2007 to 2011.

-an Italian embassador  “earns” more then 20.000 Euro per month while his  country is technically  bankrupt (135% debt / GDP!)

 -the lowest  Brussel EU-bureaucrat  costs  4000 Euro / Month  to the European taxpayer.

No money for art?  On this background why should Europe´s artists accept current conditions of pauperisation and precarisation?  What  makes the  work of a free artist less valuable then the work of a  speculative banker or a worker of the automotive industry?

Why should European art yield to the double faced forgery of art business and cultural bureaucracy?   Why should artists not fight for freedom of expression?

We believe it is good to insist on appropriate financial means for a free art production:  if the European Union member states guaranteed 1000 EUR per month for 10.000 artists yearly costs of this “saving transfer” would be merely 120 million Euros. Compared to this: the  budget of Germany is 300 billions, the one of Czech Republic 60 Billions, etc. The French bank BNP just  paid 6 billion EUR to the USA  for alleged but unproved fraud, etc.

On the other hand European artists must convince the greater public of the usefulness of their  works.   ALE proposes to operate in this  sense!

ALE’s political line of conduct / strategy:

The movement for European art  ALE  will pomote  its positions  on all levels of  political decision taking.  ALE will participate  in public debates,  utter preferences for  parties in elections and  why not – present his own candidates. Especially for the elections of the EU-parliament  this may be a very  concrete issue as there will be  no barriers for  small parties. It seems reasonable  to  believe  that  convincing  a small cultural elite of say 2 % will give access to  certain parliaments. These 2 % may decide upon an election or even a government.

ALE works in  three directions:

-the struggle for  decent  funding for European  art creation

-the struggle against  all kind of corruption and  nepotism, widespread in  the  cultural sector

-the  promotion of a European wide exchange of artists and art

Organisation

ALE  works on all  levels of  European  politics  through  responsible  bureaus. That is:

-the European  bureau, responsible for actions on EU level and coordination.

-the national bureau

-the regional bureau

-the local / municipal  bureau

Every  cultural activist is invited to participate!  Once he is  attributed  function of  responsibility on a  level of his choice he is  free  to  determine organisation and action according  to the three  mentioned  issues. He is  validated by the  “European bureau” for  one year.

A website will be designed to permit  the  exchange of  the participants.

The  movement is meant to  host  a small elite of  motivated  cultural activists, it is  not supposed to  be a mass organisation.  However it  will as a snowball system increase and strengthen with the time.

Prague, Paris 3.8. 2014

* * *

Un constat:

jamais dans l histoire de l Europe il ya  eu autant d‘ argent en circulation, jamais la production artistique etait aussi mediocre et vide de sens social.  Les dirigeants politiques et industriels d’ une Europe barbarisee par la modernite digitale refusent de payer le prix juste pour une  activite artistique soutenue.

L importance de l´ art  pour  l´Europe et son economie

L Europe  est avant tout une unite  culturelle. Elle se definit par son art: par ses images, par ses musiques, par sa litterature,  sa cuisine etc. crees par des traditions millenaires dans ses regions et nations.  L´ Europe ne se definit pas a partir des produits industriels de la supranationalite moderne.

L’ importance economique de sa production artistique  ne se limite pas aux rentrees generees par les touristes du globe qui viennent admirer en Europe la beaute des cathedrales, la peinture des musees, ou la musique de Bach ou de Tchaikovski dans les salles de concert crees au 19ieme siecle a Prague ou a Paris.

Bien au dela: la majorite des produits industriels d´usage courant se vend a travers le signifiant de traditions pictorales crees par les artistes europeens  au cours des siecles voir des millenaires.  Le motard  avec son casque  et  sa moto argentee au  look  aggressif ne fait  que repeter  le schema du chevalier St. George. Ainsi par une reinterpretation de l‘ image l’acheteur de la moto reincarne le „bon chevalier“  defendant sa  blondinette.   

Ce sont les artistes plasticiens de l Europe  qui ont crees ces images a travers desquelles l’ industrie,  vend ses produits et ses services. Car dans une economie de  marche developpee  comme la  notre  la majorite de la consommation  est une consommation  de symboles et donc d images crees par des artistes!

La question financiere.

On pretend  que l Europe  est endettee,  qu il n y aurait -“malheureusement” pas d argent ni  pour les  createurs ni pour leurs creations.

Ceci est faux:  la Banque Centrale Europeenne a cree rien qu’ entre 2007 et 2011  une masse monetaire de 5000 milliards d’ Euros pour “sauver”  les banques commerciales.

Un ambassadeur italien  “gagne” un salaire de …20.000 EUR par mois alors que son pays est endette a 135% de son PIB.

Le moindre  bureaucrate  UE de Bruxelles ne gagne pas moins de 4000 EUR / mois – pour quelle creation de plusvalue?

Alors, pourquoi l art , les artistes europeens devraient  ils vivre aujourd hui  dans des conditions  de precarite?  Pourquoi  devraient ils se soumettre au dictat du commerce de l art, commerce des  stars autoproclamees, et par le nepotisme abominable de la bureaucratie  culturelle  europeenne?

Le travail  d’ un artiste plasticien  vaut-il moins que celui d‘ un  banquier ou d‘ un bureaucrate?

Le temps est  venu d apporter des solutions de rechange!

Les artistes createurs  europeens doivent se faire entendre  en demontrant l importance  primordiale de l art a la population  et ainsi retrouver une place  utile dans la societe.

Strategie d ALE

Le mouvement pour l art europeen  ALE  veut s’ ingerer  dans les structures decisionelles de l Europe politique.  ALE participera au debat public. Ceci concernera aussi le niveau local  des municipalites que national  et surtout europeen: les artistes createurs  doivent montrer d’autres choix du developpement economique de l Europe unitaire.

Nous donnerons des consignes de vote lors des elections,  nommerons NOS candidats qui defendront l’ interet  general par l imposition d une production artistique de qualite.

Specialement dans les pays ou les barrieres electorales n existent plus comme en Allemagne il est fort possible de rallier un 2% de la population, l elite culturelle,  autour d une plateforme politique dediee a l´art. En France il faut se battre pour la proportionnelle sans barrieres, permettant a de petits partis sectoriels de s exprimer!

Les trois axes de l action politique de ALE sont:

-garantir un financement adequat pour la creation artistique en Europe

-lutter contre toute forme de nepotisme et de corruption – POUR une presentation publique d’ un art libre de contraintes financieres et bureaucratiques  Nous  signalerons au public les décisions aberrantes et abusives matérielles ou intellectuelles concernant les arts visuels.

-promouvoir  l‘  echange et la  cooperation des artistes europeens en tennant compte de leurs traditions regionales ou nationales.

Historiquement l art  en  Europe a toujours ete  le fruit de traditions locales en echange d idees constant avec l art des autres regions.

Organisation du mouvement

ALE  travaille  a tous les niveaux de la  vie politique  europeenne: municipale-regionale-nationale et europeenne.   Elle est organisee en bureaux / responsables a differents niveaux:

-bureau  europeen : travail aupres des institutions europeennes et monitoring des autres instances

-bureaux  nationaux

-bureaux  regionaux

-bureaux locaux (municipaux)

Chaque  member du  mouvement peut se proposer pour remplir la fonction de responsable a un niveau  de l’ organisation.  Sa fonction  sera alors validee par le bureau europeen pour  un an.

La seule condition de sa participation est de produire un minimum d actions concretes

(par ex. sous forme de requetes, d actions educatives  pour le public, d initiation de projets, etc.)

Ainsi,  par exemple, un artiste activiste  peut  choisir de prendre des responsabilites dans tel region ou  tel  ville  parcequ il en connait bien les structures et les acteurs.

Son role  serait alors de promouvoir la creation de l art  dans le sens des trois axes strategiques mentionnes dans son “territoir”.

Il travaillera librement, independant des autres activistes.  Toutefois un echange d informations et de publication des activites sera  effectue electroniquement a travers un site web.

Ainsi se formera un reseau de plus en plus dense  d activists  defendant les droits de la creation artistique en Europe.

Fait a Prague le 22 novembre 2014. Chris Herdel

* * *

Condividi:

Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on whatsapp
Share on telegram
Share on email

Lascia un commento

Il tuo indirizzo email non sarà pubblicato.

Dai blog

L’ABISSO. Di Gianluca Kamal

E un giorno, ripensando agli avvenimenti di questo biennio pandemico da considerarsi nient’affatto concluso ma che, anzi, nuove squisite prelibatezze già serba per noi (i

Leggi tutto